کلات نادر
خورشید هشتم
مشهد توریسم

 حمام نادری

حمام نادری، روی پایه‌های تخریب‌ شده غرفه‌های ضلع شمال غربی مسجد کبود گنبد شهرستان کلات نادر ساخته شده و مربوط به دوران حکومت نادر‌شاه افشار است. ورودی این حمام از طرف غربی خارج مسجد کبود گنبد بوده و هدف این بوده که افراد پس از طهارت به فضای مسجد وارد شوند. این حمام دارای سرحمام، خزانه، سردخانه و گرمخانه بوده و اکنون جزئی از مجموعه مسجد کبود گنبد به حساب می‌آید. آب انبار این بنا در مجاورت ضلع شمالی مسجد قرار دارد و هدف تامین آب مورد نیاز اهالی ساکن در کبود گنبد بوده است. این آب پس از آبشار قره‌سو و از عبور از باغ عمارت خورشید وارد این آب انبار شده و مسجد و برخی از منازل اطراف از این آب استفاده می‌کردند.

بند نادری
بند یا سد نادری که در انتهای کلات قرار گرفته، روی ژرف‌رود که از وسط شهر کلات می‌گذرد و به کشور ترکمنستان می‌رود، ساخته شده است. این بند آجری عظیم، دارای چشم‌اندازهای کوهستانی زیباست و ساخت آن را به نادرشاه نسبت داده‌اند. ارتفاع این بنا از کف رودخانه 70 متر است به نحوی که هر قدر از کف رودخانه به طرف بالا ادامه می‌یابد بر عرض بند افزوده می‌شود. شما بدون محدودیت زمانی می‌توانید از این بند دیدن كنید.

دربند ارغونشاه
دربند ارغونشاه تنگه‌ای است به نام دربند کلات که ورودی اولیه به شهرستان کلات از این مکان انجام می‌گرفته‌، همچنین به دروازه ارغونشاه نیز معروف است. شهر کلات دارای دو در ورودی اصلی به نام دربند ارغونشاه و دیگری تونل ورودی اولیه شهر است که از سمت مشهد وارد کلات می‌شوند. دربند ارغونشاه پلی آجری و همچنین برج‌های دیده‌بانی در اطراف آن مستقر است. این پل آجری دارای سه دهانه است و در گذشته ورود و خروج افراد توسط برج دیده‌بانی قابل کنترل بوده ‌است.

آدرس کلات نادری:
از مشهد یک جاده آسفالته دوطرفه که البته گردنه‌های زیادی دارد و مستلزم دقت در رانندگی است، شما را به کلات نادری می‌رساند. اگر خودروی شخصی ندارید، باید به میدان «بار نوغان» در شمال مشهد بروید. در آنجا از هنگام طلوع آفتاب تا غروب آفتاب اتوبوس و خودروهای سواری مسافران را به کلات می‌رسانند. مدت زمان این سفر با خودروی سواری حدود 2.5 ساعت و با اتوبوس بین سه تا چهار ساعت است. جاده مشهد - کلات یکی از زیباترین جاده‌های استان خراسان رضوی است.

اقامتگاه در كلات:
تنها اقامتگاه در كلات نادری مهمانسرای شهرداری است همچنین از نظر امکانات کمپینگ نیز باید گفت چه در شهر کلات و چه اطراف آن زمین‌های آزاد زیادی وجود دارد که برای چادر زدن مناسب است.

رستوران کلات:
تنها رستوران کلات، رستوران خورشید است. در این رستوران انواع کباب‌ها و نیز ماهی (با سفارش قبلی)عرضه می‌شود. همچنین در طبخ غذاها از برنج محلی کلات استفاده می‌شود که بسیار خوش‌طعم و عطر است. این رستوران روبه‌روی مرکز بهداشت مهمانسرای شهرداری قرار دارد.

سوغات کلات:
دستبافته‌های محلی مانند قالی و قالیچه است. همچنین انواع بافته‌های رنگارنگ ابریشمین است که در زاوین تولید شده و عشایر کرد با استفاده از این پارچه‌ها لباس‌های محلی خاص مردم کرمان را می‌دوزند. داشتن نمونه‌هایی از این البسه زیبا می‌تواند دلخواه هر گردشگری باشد که به کلات وارد می‌شود اما سوغات دیگر برنج کلات که خوش‌عطر و خوش‌پخت است اما چون کم به عمل می‌آید، بیشتر به مصرف اهالی می‌رسد.

فصل مسافرت به کلات:
بهترین فصل برای سفر به کلات نادری، نیمه دوم بهار و تابستان است. زمستان کلات بسیار سرد و نامناسب برای مسافران است. در اوایل بهار و پاییز نیز اگرچه هوا خوب است، اما گاه باران‌های سیل‌آسایی می‌بارد که برخی‌شان تا یک هفته ادامه پیدا می‌کند. اگرچه می‌توان چند روز در کلات ماند و از طبیعت زیبا و هوای دلپذیر آن لذت برد اما یک سفر یک روزه از مشهد به کلات برای دیدن این شهر کافی است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: شنبه 25 شهريور 1391برچسب:کلات نادر,نادر شاه, کلات,مشهد,
ارسال توسط مجتبی پژوهان

قالب وبلاگ و ابزار

سیستم خبرخوان - RSS Reader